Unplugged programmeren

(5 stemmen)
groep kinderen
groep kinderen
kind onder begeleiding
kind onder begeleiding
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
12+ jaar
BinnenBinnen
Spelen en onderzoeken
Spelen en onderzoeken
Bellen

Wat is er nodig?

Bekers
Werkblad (deze kan je downloaden onderaan deze pagina)


Beschrijving van de activiteit

Een robot hoort geen fouten te maken. Toch gaat er wel eens wat fout met een robot, hoe kan dat? Mensen moeten robots inprogrammeren, anders weten ze niet wat ze moeten doen. Maar als we ze niet goed programmeren, dan gaat het fout. Stap 1
Werk in groepjes van 2 of 3. Teken eerst je speelveld op een A4 velletje. Doe dit door 4 bekertjes naast elkaar op het vel te zetten. Trek de omtrek van de bekertjes om met een stift. Haal de bekertjes nu weer van het papier. Je hebt nu een vel papier met 4 rondjes naast elkaar erop. Stapel de bekertjes op en zet ze aan de linkerkant naast het vel papier.

Stap 2
Spreek met je groep een taakverdeling af. Wie speelt er robot? Wie zijn de programmeurs? De robot moet even op de gang wachten zodat hij niet kan zien wat de programmeurs bedenken.

Stap 3
Gebruik het werkblad om het programma voor de robot op te schrijven. Kies eerst een voorbeeld dat je wilt na bouwen. Schrijf vervolgens op welke stappen de robot moet uitvoeren om jullie voorbeeld na te bouwen. Je gebruikt hiervoor alleen maar pijlen.

Een pijl naar boven betekent dat de robot een beker van de stapel moet oppakken. Een pijl naar rechts betekent dat hij 1 plaats naar rechts opschuift en bij een pijl naar beneden zet hij de beker weer neer.

Elke nieuwe opdracht, dus elke nieuwe beker, begin je op een nieuwe regel. Zo weet de robot dat je een nieuwe beker bedoeld.

Schrijf het hele programma dat de robot moet uitvoeren uit op het formulier.

Stap 4
Tijd om te testen of je de robot goed hebt geprogrammeerd. Vraag de robot om terug te komen. De robot gaat voor het werkblad en de bekertjes staan. Een van de programmeurs leest de opdrachten van het programma rustig voor. Robot, pak de beker op. Robot verplaats de beker 1 stap naar rechts. Robot zet de beker neer. Ga zo het hele programma af. Maar let wel op, je mag alleen zeggen wat je hebt opgeschreven.

Stap 5
Is alles goed gegaan? Of waren jullie een paar stappen vergeten op te schrijven? Als je wilt kun je ook nog een ander programma schrijven, of de rollen omdraaien natuurlijk!

 


Wat levert het op voor de ontwikkeling?

Deze activiteit lijkt een eigentijds gezelschapsspel! Geen ouderwetse Ganzenbord of Monopoly, maar Programmeer de robot. Door samen nieuwe dingen te proberen, leren kinderen nieuwe vaardigheden. Ze moeten actief op zoek naar nieuwe kennis (spelregels) en naar mogelijkheden om hun vaardigheden uit te breiden, zoals nadenken over een tactiek om dit spel goed te spelen. Hoe maak je zo min mogelijk fouten? Er moet worden samengewerkt, zo ervaren ze dat je van elkaar kunt leren en rekening moet houden met elkaar. Maar bovenal zullen ze ervaren dat samen veel plezier kan opleveren!

 


Extra documenten




« vorige activiteit: volgende activiteit: »

Deel: