Robots en boterhammen

(3 stemmen)
kind alleen
kind alleen
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
12+ jaar
BinnenBinnen
Spelen en onderzoeken
Spelen en onderzoeken
Bellen

Wat is er nodig?

een bord
een zak brood
een mes
boter
hagelslag (of iets anders voor op brood)
het werkblad (download pdf bestand onderaan deze tekst)


Beschrijving van de activiteit

Denk je er wel eens over na welke handelingen je uitvoert als je in de ochtend je boterham smeert? Vast niet! Dat doen we bijna zonder na te denken. Maar hoe zou je een robot je boterham kunnen laten smeren?

Stap 1
Werk in groepjes van 2. Bedenk eerst welke stappen je allemaal doet om een boterham te smeren en daarna op te eten. Zet ze stap voor stap onder elkaar. Je begint met brood pakken en er boter op smeren, daarna pas de hagelslag enzovoort…

Stap 2
Bedenk nu welke stapjes er allemaal bij 1 handeling komen kijken. Pak een boterham is niet duidelijk genoeg voor een robot. Hij moet eerst met 1 hand de broodzak pakken. Dan met de andere hand de broodzak openmaken en vervolgens een boterham eruit halen.

Stap 3
Wanneer je denkt alle stapjes ongeveer te weten is het tijd voor het werkblad. Elke losse stap is een nieuwe opdracht. Omcirkel de woorden die de opdracht vormen. Dus: rechter hand, pak, broodzak. En daarna: linkerhand, pak, boterham. Doe tot en met het smeren van de boter. Probeer dan eens uit of je het goed hebt gedaan en niets bent vergeten. Een robot kan echt alleen doen wat jij zegt. Dus als je bent vergeten te vertellen dat hij de broodzak met de rechterhand weer neer moet leggen, dan heeft hij de hele tijd de broodzak in zijn hand. 🙂

Stap 4
Probeer het hele programma te schrijven. Is je programma af? Vraag dan iemand om jullie “robot” te spelen. De robot gaat voor de tafel staan en doet precies wat jij zegt. Lukt het om de robot een boterham te laten smeren en op te laten eten?


Wat levert het op voor de ontwikkeling?

Spelenderwijs oefenen kinderen met het verfijnen van opdrachten. Er moet kritisch nagedacht worden en misschien wel worden bijgesteld als het toch niet helemaal blijkt te kloppen. Experimenteren is leerzaam. Kinderen ervaren dat het niet erg is als het niet direct lukt. Ze leren dat het soms helpt om even door te zetten. En dat je samen veel plezier kunt hebben, ook als het even niet lukt. Zo ervaren ze dat je door een onderzoekende en nieuwsgierige houding veel kunt leren en leuke dingen kunt beleven.


Extra documenten




« vorige activiteit: volgende activiteit: »