Maak je eigen gel

(3 stemmen)
kind alleen
kind alleen
kind onder begeleiding
kind onder begeleiding
4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
BinnenBinnen
Spelen en onderzoeken
Spelen en onderzoeken
Bellen

Wat is er nodig?

water
pannetje (en fornuis)
gelatine
siroop (een mooie kleur)
glitters
kopje en een bakje

 


Beschrijving van de activiteit

Heb jij een feestje en wil je dat je haar goed zit? Maak je eigen glitter gel, dan is iedereen jaloers op jou mooie haren!

Stap 1
Vul het bakje met water. Leg 2 gelatine blaadjes in het water en zet het bakje dan even opzij.

Stap 2
Schenk 300 ml water in het pannetje. Giet een beetje limonadesiroop bij het water. Maak het mengsel zo sterk/ slap als je zelf wilt. Dit wordt de kleur van je gel! Doe een schepje glitters bij je mengsel in de pan.

Stap 3
Let op! Bij deze stap heb je hulp van een volwassene nodig. Zet het pannetje met je water, limonade en glitter mengsel op het fornuis en zet het vuur aan. Laat het mengsel 5 minuten op het vuur staan.

Stap 4
Na 5 minuten mag je de gelatine blaadjes uit het bakje halen. Giet het water uit het bakje en knijp de gelatine blaadjes goed uit. Zet het bakje weer even opzij en doe je gelatine blaadjes bij je mengsel in de pan. Roer het geheel goed door elkaar.

Stap 5
Haal je pannetje van het vuur en giet het mengsel voorzichtig terug in het bakje. Zet je bakje nu in de koelkast zodat het mengsel snel kan afkoelen. (we zeggen snel, maar dit kan wel een paar uur duren).

Stap 6
Als je mengsel goed is afgekoeld is je gel klaar! Maak je een mooie foto van je haar voor ons?

Wist je dat?
Gelatine ook in veel snoepjes gebruikt wordt. In winegums bijvoorbeeld!?


Wat levert het op voor de ontwikkeling?

Kinderen leren bij deze activiteit over eigenschappen van verschillende materialen in verschillende omstandigheden. Ze gaan actief op zoek naar nieuwe kennis, wat gebeurt er als je het warm maakt? Wat gebeurt er als je het mengt? Door er uitleg bij te geven, leren kinderen nadenken over wat zij doen. Zo maken ze kennis met ingewikkelde redenaties die te maken hebben met oorzaak en gevolg, bijvoorbeeld als je dit doet … dan gebeurt er dat … Hun kritisch denkvermogen wordt geprikkeld wanneer een bepaalde stap niet logisch op de eerdere stap volgt. Hoe kan dat?

 

 



« vorige activiteit: volgende activiteit: »