De ei test!

(4 stemmen)
kind alleen
kind alleen
kind onder begeleiding
kind onder begeleiding
4 tot 6 jaar
6 tot 8 jaar
8 tot 12 jaar
BinnenBinnen
Spelen en onderzoeken
Spelen en onderzoeken
Bellen

Wat is er nodig?

water
z
out
3 doorzichtige glazen/potten voor minimaal 500 ml
1 koud, rauw ei uit de koelkast (met schaal er nog om heen)
eventueel wat voedingskleurstof

 

 


Beschrijving van de activiteit

Weet jij wanneer we blijven drijven en wanneer we zinken? En waarom dat eigenlijk is? Ontdek het met deze leuke ei test!

Stap 1
Schenk in 1 van de glazen 500 ml water. Als je wilt kun je er 2 druppels voedingskleurstof aan toevoegen. Leg het ei voorzichtig in het water en kijk wat er gebeurt met je ei. Blijft het drijven? Of zinkt het?

Stap 2
Maak nu je eigen zoutwater mengsel. Schenk hiervoor in een ander glas 500 ml water en voeg hier 4 theelepels zout aan toe. Als je wilt kun je er 2 druppels voedingskleurstof aan toevoegen (een andere kleur dan net) Roer het water, zout en kleurstof mengsel goed door elkaar.

Stap 4
Haal het ei uit het glas met water en leg het in het glas met zoutwater. Wat gebeurt er nu met het ei denk je?

Stap 5
Als het goed is blijft je ei nu drijven in je zoutwater mengsel (anders moet je nog wat meer zout toevoegen aan je watermengsel)

Stap 6
Pak het 3e glas. Giet de helft van je zoutwatermengsel over in dit glas. Blijft je ei nog steeds drijven in allebei de glazen? Pak het derde glas en houdt deze een beetje scheef (zonder dat het water er uit loopt).  Giet nu voorzichtig de helft van water uit het eerste glas (gewoon water) in het glas dat je schuin houdt. Door het schuin te houden, en het water via de rand van het glas in het glas te laten lopen mengt het zoet en zout water niet.

Stap 7
Leg het ei nu in het derde glas. Er zit zoet en zout water in. Wat gebeurt er met het ei denk je?


Wat levert het op voor de ontwikkeling?

Kinderen zijn verrast! Dat levert plezier op en maakt dat je nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Ze zijn spelenderwijs bezig met meten en rekenen. Tegelijkertijd leren kinderen over eigenschappen van verschillende materialen in verschillende omstandigheden. Door uitleg te geven, leren ze nadenken over wat er gebeurt en maken ze kennis met ‘lastige’ begrippen.

 


Waarom? Daarom

Hoe kan dat nou?
Teq: Hoe kan dat nou?

Hoe zouter water is, hoe makkelijker voorwerpen erop blijven drijven. Denk maar aan jezelf, in de zee blijven drijven is veel makkelijker dan in het zwembad of een meer.

Bij het eerste glas zit alleen maar kraanwater, dat is zoet water (net als een meer). Het ei zakt dus naar de bodem. Maar in het tweede glas zit zout water (net als de zee). Daarom blijft het ei drijven. In je derde glas heb je twee laagjes gemaakt. Door voorzichtig te schenken zit het zoute water onder in het glas (zout water is zwaarder dan zoet water). Boven het zoute water ligt een laag zoet water. Het ei zakt door het zoete water naar de bodem. Maar halverwege komt het ei bij het zoute water en blijft het drijven. Je ei blijft zo dus midden in het glas zweven!

 

Teq: Waarom? Daarom

« vorige activiteit: volgende activiteit: »

Deel: